Система вправ, спрямованих на формування комунікативної компетентності учнів.
Оксана Нестерук,
вчитель початкових класів
Малинівського НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ст.»
Рівненська обл.
Сучасний зміст початкової мовної освіти, визначений Державним стандартом, виокремлює відповідною, з чотирьох окреслених, мовленнєву лінію. Такий підхід аргументує актуальність навчального спілкування з акцентом на формуванні мовленнєвих, зокрема комунікативних, умінь учнів. Щоб задум промовця став реалізованим, необхідно сформувати думки. Формування думок відбувається не стихійно, а за законами мови, за моделями, що склали в її системі; слова, форми необхідно використовуються до правил, з встановленими значеннями. Дотримання норм свідчить про правильність мовлення. Одне з завдань навчання молодших школярів – формулювання думок і полягає в тому, щоб допомогти якомога швидше оволодіти нормами літературної мови. Робота в області культури мовлення передбачає також і роботу над точністю і виразністю мовлення учнів. Під точністю слід розуміти повну відповідність мовних засобів змісту, який передається, а під виразністю – відповідність цих засобів умовам спілкування, мовленнєвому завданню, яке розв’язується. Виразність – це ознака мовленнєвої майстерності. В усному мовленні це різноманіття інтонацій, пауз, тону, тембру голосу. Такі ознаки, як точність і виразність, супроводжує ще одна – багатство мовлення, яке передбачає певну різноманітність засобів мови, які використовується тим хто говорить або пише. Робота з розвитку мовлення молодших школярів традиційно ставить за мету удосконалення у дітей основних видів мовленнєвої діяльності. Для досягнення поставленої мети необхідна постійна, кропітка робота за всіма напрямами: вимовним, лексичним (словниковим), граматичним, синтаксичним (текстовим).
Вимовний напрям розвитку мовлення передбачає правильну вимову звуків рідної мови, усунення вимови окремих звуків, які обумовлені діалектичними, просторічними і фізіологічними причинами, а також роботу над голосовими даними, над наголосами - фонетичними і фразовими (логічними), над орфоепічними нормами, над темпом мовлення і паузами, над смисловими і емоційними інтонаціями. Крім того, багатьом дітям необхідна допомога в подоланні психологічного бар’єру, повільних реакцій у діалозі, пасивності, сором’язливості.
Силу голосу і дихання розвивають вправами з гучності мовлення і поступовим збільшенням відрізків речень, які вимовляються одним вдихом: 5, 7, 8, 10 слів (доросла людина - до 35 слів). Постійно проводиться робота над дикцією, тобто чітким, зрозумілим і в той же час нормативним артикулюванням звуків - порізно і в словах. Використовуються вправи «тихіше - голосніше», «швидше - повільніше». Все це - основи виразності, основи володіння усним мовленням.
Виразність і правильна передача змісту досягаються за допомогою логічних наголосів (або фразових), які виділяють сильнішим звучанням головне смислове навантаження в реченні, в тексті, іноді повністю змінюють зміст: під лежачий камінь вода не тече; під лежачий камінь вода не тече. Пройшла тепла злива; пройшла тепла злива; пройшла тепла злива.
Робота над усним мовленням учнів, над його вимовним напрямом повинна мати місце на кожному уроці мови і читання.
Наголос у слові (складовий, фонетичний) засвоюється запам’ятовуванням під час читання і говоріння, - оскільки правилами він не регулюється; перевіряється за словником наголосів; учні й самі можуть вести словничок наголосів водночас з орфографічним. Орфоепічна норма засвоюється учнями також на практичному рівні. Акцентується увага на усуненні так званої «орфографічної» вимови, яка формується у дітей під впливом методики навчання грамоти й на основних знаках транскрипції, які допомагають і у фонетичному аналізі, і виробленні правильної вимови.
Завдання розвитку мовленнєвого дихання:
по-перше, потрібно тренувати довгий видих, а зовсім не уміння вдихати велику кількість повітря;
по-друге, необхідно тренувати уміння раціонально витрачати і своєчасно відновлювати запас повітря під час мовлення.
У початковій стадії оволодіння мовленнєвим диханням беруть участь воля і свідомість, проте в результаті тренування цей процес поступово стає мимовільним. Виховання мовного дихання потрібно здійснювати шляхом непрямої дії на дихальний апарат за допомогою постановки елементарних дієвих завдань, «пропонованих обставин», уяви, асоціацій. Такі, наприклад, вправи з уявною свічкою, коли учневі пропонується дути на полум’я свічки, щоб відхилити це полум’я або погасити його.
Важливим завданням у роботі над технікою мовлення є удосконалення в учнів навичок дикції, що передбачає виховання у молодших школярів чистоти і ясності вимови окремих звуків, складів, слів, речень.
У шкільній практиці для удосконалення дикції учнів традиційно використовують скоромовки, чистомовки. Однак необхідно пам’ятати, що удосконалення дикції вимагає дещо уповільненого темпу. Тому є доцільною така послідовність роботи:
- повільне, розмірене вимовляння скоромовки вчителем;
- осмислення змістової сторони, що супроводжується при необхідності наочним матеріалом;
- повторне, з посиленою (яскравою) артикуляцією, вимовляння скоромовки вчителем;
- називання учнями звука, який повторюється, і хорове його промовляння;
- індивідуальне промовляння звука відповідно до поставлених завдань, запропонованими обставинами;
- аналіз виконання вправ з точки зору ефективності розв’язання завдань дикції та інтонації.
У дитини-дошкільника, яка чує і сприймає лише усну форму мовлення, навички говоріння складаються неусвідомлено під впливом природного мовленнєвого оточення. З приходом дитини до школи основним механізмом оволодіння вимовними нормами продовжує залишатися імітація, наслідування мовлення тих, хто оточує, причому найважливішим чинником стає мовлення вчителя. Проте в дію вступає нова істотна обставина - процес засвоєння орфоепічних норм продовжується під значною дією написання, яке є джерелом найбільш типових, загальних для всіх молодших школярів орфоепічних помилок.
Завдання вчителя початкових класів полягає в попередженні і усуненні негативної дії написання як провідної причини відхилень від орфоепічних норм. Потрібно учити дітей орфоепічно правильно читати надруковане і грамотно записувати те, що диктується орфоепічно.
Слово - найважливіша одиниця мови, носій значень. Словами та їх поєднаннями позначаються конкретні предмети, словами висловлюються емоції... Від багатства і мобільності словника особистості залежить якість мовлення та успішність спілкування. Розвиток мовлення на лексичному рівні передбачає чотири основні напрями.
- Збагачення словника, тобто засвоєння нових, раніше невідомих учням слів, а також нових значень тих слів, які вже є в їх словниковому запасі. Це досягається за допомогою додавання до словника дитини щоденно 4-6 нових словникових одиниць.
- Уточнення словника. Це словниково-стилістична робота, розвиток гнучкості словника, його точності і виразності, яка включає:
- наповнення змістом тих слів, які засвоєні не цілком точно, що забезпечується включенням їх у контекст, зіставлення і порівняння з іншими словами;
- засвоєння лексичної сполучуваності слів, зокрема в фразеологічних одиницях;
- засвоєння прямого і переносного значення слова, багатозначності слів;
- засвоєння лексичної синонімії і тих відтінків значень слів, які властиві окремим синонімам у синонімічній групі.
- Активізація словника, тобто перенесення якомога більшої кількості слів із словника пасивного в словник активний. Слова включаються в речення і словосполучення, вводяться в переказ прочитаного, використовуються під час бесіди, розповіді, при написанні переказів, творів.
- Усунення нелітературних слів, переміщення їх з активного словника в пасивний. Йдеться про слова діалектні, просторічні, жаргонні, які діти засвоїли під впливом мовного середовища.
Всі названі напрями роботи над словником постійно взаємодіють. Основними джерелами збагачення та удосконалення словника молодшого школяра за ступенем впливу на мовлення дітей є:
- мовленнєве середовище в сім’ї, серед друзів;
- мовленнєве середовище: книжки, газети, радіо, телебачення;
- навчальна робота в школі (підручники, мовлення вчителя);
- словники, довідники.
Всі напрями словникової роботи можливі в початкових класах лише на практичній основі, головним чином з опорою на текст, без теоретичних відомостей і навіть, як правило, без термінів.
Збагачення словника. Найкращим джерелом збагачення словника дитини є живе спілкування, усне і писемне мовлення, художня література: слово в тексті ніби висвічується семантично і художньо. При поясненні значень слів необхідно керуватися загальним дидактичним завданням підвищення ступеня самостійності і пізнавальної активності самих учнів. У класі завжди є хоча б декілька учнів, які правильно розуміють всі слова і звороти мови. Тому необхідно домагатися, щоб самі школярі зуміли пояснити значення слова: це впливає на їх розумовий розвиток, виховує самостійність.
Розглянемо основні прийоми, розташувавши за ступенем їх розвивального потенціалу.
- Словотворчий аналіз, на основі якого з’ясовується значення (або відтінок значення) слова. У початкових класах зазвичай задається питання: «Від якого слова утворено це слово?» або «Чому так назвали: підосичник, льодяник, односельці?» Даний спосіб пояснення слів дозволяє здійснювати зв’язок словникової роботи із правописом, оскільки виявляє корінь слова і сприяє перевірці ненаголошених голосних, дзвінких, глухих приголосних.
- Зіставлення слів з метою з’ясування відмінностей: срібний і сріблястий.
- Пояснення значення через контекст. Прочитання уривка «висвічує» значення слів; школярі лише розуміють не лише їх пряме значення, але і доцільність вживання, сполучуваність, виразність.
- Включення нового слова в контекст, складений самими дітьми. Завдання є варіантом попереднього. Це прийом активізації мислення учнів, але у важких випадках включення в контекст може провести вчитель.
- З’ясування значення нового слова за довідковими матеріалами, тобто за посиланням і словником у книзі для читання. В окремих випадках можна користуватися тлумачними словниками.
- Показ предмета, малюнка, макета, опудала або дії. Цей засіб розвитку пізнавальної активності учнів залежить від ступеня самостійності залучених до пояснення школярів: якщо малюнок, що пояснює значення слова, діти підібрали або намалювали самі, то їх пізнавальна активність достатньо висока.
- Спосіб підбору синонімів. Це один з найуніверсальніших і часто вживаних прийомів: пестять - залицяються, оточують турботою, нарікся - назвався, витязь - воїн. Але при використанні даного прийому досить часто виникає помилка: добираючи, наприклад, значення слів хороший і прекрасний, діти в обох випадках замінюють їх нейтральним красивий, стираючи виразність мовлення. Така заміна не збагачує, а збіднює мовлення учнів, оскільки відводить їх від емоційно забарвлених, виразних слів, що володіють відтінками значення, до слів стилістично нейтральних, позбавлених відтінків і забарвлень.
- Прийом підбору антонімічної пари: старт - фініш, добре - погано.
- Розгорнений опис, що складається з групи слів або з декількох речень. Даний прийом роз’яснення значень слів цінний тим, що він дозволяє зберегти невимушеність бесіди.
- Спосіб логічного визначення. Цей прийом нерідко допомагає розкрити значення слова через підведення його під найближчий рід і виділення видових ознак: крейсер - «військовий корабель».
Робота з синонімами - найбільш важлива область словникової роботи. Лексичне багатство мови в значній мірі забезпечується його синонімією.
Синоніми - це слова, що позначають одне і те ж явище дійсності. Проте вони називають одне і те ж по-різному - або виділяючи в названому предметі різні його сторони, або характеризуючи цей предмет з різних точок зору. Система практичних вправ з синонімами складається з таких елементів:
- виявлення синонімів у текстах, які читаються, пояснення значень і особливо відтінків значень, відмінностей між словами-синонімами;
- підбір синонімів, які можуть служити заміною один одному, і з’ясування відтінків значень, відмінностей вживання;
- спеціальні вправи з синонімами;
- активізація вживання синонімів, тобто використання в зв’язному мовленні;
- виправлення мовленнєвих помилок (невдале вживання слів), заміна слова іншим, синонімічним йому і доречнішим у даному тексті.
Елементарну роботу з синонімами починають у 1 класі. Вчитель постійно звертає увагу учнів на синоніми, що трапляються в текстах, і їх градацію (світле, сонячне небо).
Приведемо приклади простих вправ з синонімами.
- Дається ряд слів, що відносяться до однієї частини мови. У ньому дві синонімічні групи і одне-два «конфліктних» слова. Завдання полягає в тому, щоб з ряду виписати або вичленувати усно ці групи: біжить, дивиться, спить, мчить, ока не зводить.
- Синоніми розташовуються за зростаючим ступенем якої-небудь ознаки (градація синонімів): величезний, гігантський, великий. Потім з цими словами складаються речення, що дозволяють уточнити значення кожного слова.
- Підбираються синоніми до даного слова. Потім з кожним з них складаються речення.
- У даному реченні слово по черзі замінюється різними синонімами. Визначається, в чому відмінність значень цих слів.
- Вибирається найбільш точне слово з двох-трьох синонімів.
Головна мета будь-якої лексичної вправи - використання дітьми слів
у власному мовленні. Як використовують синоніми учні у власному мовленні? Досвід і спеціальна перевірка показують, що діти непогано опановують синонімами, якщо їх систематично тренувати в цьому на уроках.
Антоніми - слова з протилежними значеннями. Вони використовуються в мовленні для контрасту. Контрастні картини, поставлені поряд, сприймаються яскравіше.
Робота з антонімами, як і з синонімами, починається з аналізу художнього тексту, але потім вводяться і спеціальні вправи.
- Підібрати антоніми до даних слів: холодний -..., смуток - ... .
- Скласти речення з антонімами, точніше, з парами антонімів.
- Замінити антоніми в реченні:Заєць бігає швидко. Черепаха повзає...
- Продовжити початок речення з антонімами: У полі холодно, а в будиночку білки - ...
- Підібрати антоніми до багатозначних слів: свіжий хліб - ... хліб, холодний вітер -... вітер.
- Скласти паралельні синонімічні ряди: старий, слабкий - новий, міцний.
Встановлення зв’язку між синонімією і антонімією - один з принципів словникової роботи.
Багатозначні слова і омоніми. З багатозначністю слів (полісемією) учні зустрічаються постійно, але не завжди її усвідомлюють. Вперше з багатозначністю слів діти зустрічаються в 1 класі, в період навчання грамоти, під час опрацювання букварних текстів. Основою роботи над багатозначністю в цей час є аналіз слів з прочитаного тексту, розмежування їх значень. Крім цього, проводяться спеціальні вправи:
- Підібрати слова, які мали би по 2-3 значення; з кожним словом скласти речення. Пояснити значення слів.
- Порівняти значення слів у словосполученнях: Йде годинник - йдуть діти - йде дощ.
- Підібрати близькі за змістом слова (синоніми) до кожного значення даних слів:
картопля сира -..., земля сира -...
4. Підібрати протилежні за значенням слова (антоніми) до кожного значення даних слів:
чужий край —..., чужий чоловік -...
Особливо велике значення в збагаченні словникового запасу молодших школярів мають прислів’я та приказки. Учні не просто запам’ятовують їх, а співвідносять з морально-етичними проблемами творів, які вони опрацьовують на уроках читання, з життєвими ситуаціями, пояснюють їх алегоричність, значення окремих слів і словосполучень.
Робота над реченням. Великі можливості для розвитку усного і писемного мовлення дає речення. Будь-яка форма мовленнєвої діяльності - це складання речень, висловлення думки в реченні. І бесіда, і переказ прочитаного, і розповідь, і твір - всі ці форми мовленнєвої роботи учнів включають як необхідну й обов’язкову умову складання речень.
Залежно від ступеня самостійності і пізнавальної активності учнів вправи з реченнями діляться на три групи:
- вправи за зразком;
- конструктивні вправи;
- творчі вправи.
Вправи за зразком припускають практичне засвоєння чітких, правильно побудованих синтаксичних конструкцій, розуміння їх внутрішніх зв’язків, значення, а також їх зовнішніх зв’язків у тексті. У цій групі значне місце належить вправам аналітичним, а також спостереженню, слуханню речень, їх читанню.
- Читання і запис зразків інтонації і виразності, з’ясування значення і смислових центрів, а в деяких випадках запам’ятовування, заучування.
- Побудова речень за запитаннями вчителя. Питання служить основою конструювання речення - відповіді і виконує роль «зразка»: у ньому даний не тільки основний зміст очікуваної відповіді, але і майже всі слова відповіді і навіть схема синтаксичної структури відповіді. Наприклад: Що діти збирали в лісі? Діти збирали в лісі гриби. Необхідно уважно стежити за рівнем розвитку учнів і вчасно переходити на складніший варіант питання-зразка: Що діти робили? Надалі питання ставляться так, щоб наштовхнути учнів на складання речень, що не копіюють питання, а цілком самостійні: Чому...? Як...? Навіщо...?
- Складання речень, аналогічних заданим за синтаксичною структурою. Зразки бажано брати з художньої літератури.
Вправи на основі зразка розглядаються як перший ступінь пізнавальної самостійності і активності учнів, але і вони необхідні в загальній системі.
Конструктивні вправи включають завдання на складання і перебудову речень з обов’язковим виявленням і оформленням внутрішніх і зовнішніх зв’язків. Школярі вчаться будувати речення без зразка, відповідно до практично засвоєних правил зв’язків, вчаться перебудовувати речення, сполучати 2-3 простих в одне складне, замінювати елементи речення і т.д.
Ці вправи спираються на граматичні поняття і правила.
1. Відновлення речень з розрізнених слів або деформованого тексту. Учні повинні відносити зміст речення, потім розташувати слова за потрібним порядком і зв’язати їх сполучниками, прикметниками, закінченнями. Слова для складання речень можуть бути дані в потрібній формі (Над, зоря,ходить, ранкова, лісом) або в початковій формі (Над, зоря, сходить, ранова, ліс). Деформувати потрібно текст, який незнайомий дітям.
- Поділ тексту, записаного без великих букв і крапок, на речення. Ці вправи допомагають встановлювати межі речення у власному мовленні.
- Поширення речень за допомогою питань. Іноді практикується і зворотній варіант - скорочення поширеного речення шляхом відкидання : кремих слів.
- Поєднання 2-3 простих речень в одне складне.
- Складання речень вказаного типу (вивченої конструкції).
- Складання речень за даною синтаксичною схемою:
- Висловлювання однієї і тієї ж думки в декількох варіантах речення.
Конструктивні вправи виконуються як у зв’язку з граматичними темами, так і під час підготовки до творчих робіт, переказування, переказу, розповіді, твору.
Творчі вправи не містять зразка, ні окремих конструктивних завдань. Виконуючи їх, діти спираються на мовне чуття, на засвоєні раніше закономірності. При виконанні творчих вправ граматичні завдання не забороняються, але відходять на другий план. Учні складають речення абсолютно довільно.
- Складання речень на задану тему.
- Складання речень за предметним або сюжетним малюнком.
- Складання речень за опорними словами. Зазвичай використовуються слова, які необхідно ввести в активний словник.
- Складання речення з використанням вказаного словосполучення (фразеологічний вираз).
- Складання речень без вказаного завдання, без визначеної теми, без опорних слів, без малюнка.
При творчому складанні речень доцільно дотримуватися таких рекомендацій:
1. Учитель не повинен задовольнятися першим, простим прикладом. Він домагається складання дійсно красивих, достатньо великих, синтаксично складних і виразних речень.
- Варто використовувати прийом творчого змагання з підведення підсумків і записом кращих речень у зошити.
- Творчі вправи мають проводитися постійно і систематично.
Творче складання речень показує рівень мовленнєвого розвитку дитини, рівень його можливостей і характер інтересів.
Робота над реченням, як і словникова робота, є безперервною, проводиться щоуроку, вплітаючись в інші види діяльності учнів. Вона не самоціль, а, швидше, фон для зв’язного мовлення, для текстових вправ: від переказів до творів.
Література:
- Державний стандарт початкової загальної освіти.- К.,2011.
- Савченко О. Компетентнісна спрямованість нових навчальних програм для початкової школи.// Початкова школа. – 2012.№ 8.
- Бадер В.І. Удосконалення мовленнєвого розвитку молодших школярів //Педагогіка і психологія. — 1998, №4
- Байбара Т. Компетентнісний підхід в початковій ланці освіти /Байбара Початкова
школа №8 2010 р. ст.. 46
|