Виховна година: “ Зустріч зимуючих птахів ”
Мета: ознайомити учнів з різними видами зимуючих птахів; розвивати спостережливість і інтерес до птахів; довести до відома дітей про необхідність збереження пернатих; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: музичне оформлення, годівнички, малюнки учнів, гніздо синички, презентація.
Хід свята.
Виходить Матінка-Природа (звучить пісня “ Как прекрасне этот мир ”.
Матінка-Природа: − Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику? Вона нас закликає зупинитися й подивитися навкруги. Так, нас оточує прекрасний світ, сповнений чудес і таємниць. А ми інколи проходимо повз них. Інколи намагаємося розгадати яку-небудь із загадок природи.
Надзвичайним, чудовим, дивним є світ птахів! Уявіть собі: пташки − великі і маленькі населяють усі куточки нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би не цікавим, нудним!
1 учень.
З давніх - давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися ними.
2 учень.
Друзі, ви мабуть знаєте, що деякі птахи відлітають на зиму у теплі краї, а інші залишаються зимувати. Які це птахи? Нам допоможуть відгадати кілька загадок від матінки-природи.
1 .Із сонечком рано встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв’яка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташечка – це…( горобець).
2. Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю.
Шкідників ним добуваю…(дятел).
3. Пір’я має біле, як сніг, і чорне, як жук,
Тріщить, крутиться, як біс,
І повертається знову в ліс…( сорока ).
4. Подивіться у дворі
В чорних шапках ці птахи.
1
Ще й червоні фартушки.
Значить сніг і холоди
Наближаються сюди.
Через те тепер і ви
Зовете їх як…( снігурі ).
5. В хвойнім лісі я живу,
Там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
З них зернятка маю.
В лісі я ще санітар,
А зовуть мене… ( шишкар ).
Матінка-Природа. Молодці! Ви всі загадки відгадали. Тепер зимуючих птахів ви знаєте.
3 учень. А знаєте, що про птахів багато віршів складено та пісень.
( Інценізація вірша І. Блашкевича “Взимку”.
Автор.
Ой, мороз! Який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть-плачуть горобці:
Горобці.
Дайте нам зерна, ців-ців!
Автор.
А синички-невеличкі просять:
Синички.
− Дайте рукавички!
Автор.
Снігурі сидять вгорі,
Заздрять дуже дітворі.
Снігурі.
Вам, дівчатка і хлоп’ятка,
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки,
Й на обід ані зернинки.
Автор.
Як почув Василь пташок,
Одягнувся в кожушок,
Взяв пшона і хліба скибку.
На подвір’я вибіг швидко,
2
Всіх пташок нагодував,
І здалось мороз − пропав:
Горобці защебетали,
І синичкам тепло стало.
4 учень. А ви знаєте, що в давнину на пташок навіть гадали. Так наприклад на Синиччин день, або День зустрічі зимуючих птахів, що відзначали в давнину на Русі у листопаді 12 числа, русичі готували годівнички для синиць і гадали на неї: кидали крихти хліба й кусочки сала, а потім спостерігали: якщо синичка спочатку буде клювати сало, то у домі буде розводитись живність, а якщо – хліб, то буде у домі достаток.
Матінка-Природа. Діти, а ви любите природу, пташок? А що вам відомо про синицю, як вона виглядає? Хто з вас може намалювати її словесний портрет.
5 учень. У цієї пташки жовті грудки, а по них чорна смужка проходить, а спинка у синички зелена і шапочка на голові сіро-зелена. Очі в неї чорні, а щічки − біленькі.
Матінка-Природа. Ти молодець. Дуже спостережлива, уважна.
Діти, що вам відомо про синичок?
6 учень. Літом синички живуть у лісах, бо це осілий птах. А взимку із лісу перебираються ближче до житла людини. Вони зовсім не бояться людей, люблять заглянути у вікно, кватирку. Перевірити, що лежить на балконі.
7 учень. Синиці дуже не посидючі, рухливі, не мають спокою зранку до вечора.
Матінка-Природа. Про синичку складено багато прислів’їв. Може з вас хтось назве їх.
8 учень. Синичка пищить – зиму віщить.
9 учень. Нагодуй синицю взимку. І вона віддячить тобі навесні.
10 учень. Синиця- клопітниця – саду захисниця.
Матінка-Природа. Українське товариство охорони птахів оголосило
“ Птахом року ” синичку блакитну. Якщо хочете, щоб у вас в саду влітку оселилися синиці, варто з осені розвісити годівнички. Будиночки схожі на шпаківні їм не подобаються.
11 учень. Друзі, знаєте, що я приніс на свято? Гніздо синички ( показує дітям). Як ви думаєте, з чого воно?
- Із тонких гілочок. Сухих стебельці трави, моху, лишайників, лоток синички устилають шерстинками, пуховим пір’ям.
Матінка-Природа. Самка синиці викладає у гнізді 10-15 яєць з червоно-коричневими плямами, висиджує пташенят 2 тижні. Самець в цей час
3
приносить корм для самки. Пташенятка вилуплюються не одночасно. Потомство вигодовують обоє батьків. За літо синички виводять пташенят двічі. Живуть синиці зграєю, яка налічує 10-15 птахів. Синиці очищають наші ліси і сади від шкідників протягом року.
Матінка-Природа. А чим люблять поласувати птахи взимку?
Відповіді дітей:
- Насіння кавуна люблять різні птахи.
- Насіння кропиви до смаку снігурам, чечіткам.
- Ягоди калини, горобини – їжа омелюхів і снігурів.
- Шматочки сала полюбляють синиці.
- Крихти сухого білого хліба – чудовий корм для багатьох птахів, а чорний хліб шкідливий для всіх птахів.
- Насіння соняшника та гарбуза – їжа синиць, повзиків, горобців.
- Коноплі їдять усі дрібні птахи.
- Овес, просо, пшоно. Хлібні крихти смакують горобцям, синицям.
Матінка-Природа. До вашої уваги презентація “ Зимуючу птахи ”.
12 учень. Поки жити планета ця буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки - люди.
Хай чарують їх голоси.
13 учень. Ніколи не зробимо шкоди
Тварині ми в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають пташки у гаю.
14 учень. Ми друзі їх вірні і щирі,
Бо ми бережемо повсякчас,
Пташок, що літають у вирій
І всіх хто зимує у нас.
Матінка-Природа. Всіх присутніх ми запрошуємо на відкриття шкільної пташиної їдальні ( діти розвішують годівниці на подвір’ї біля школи).
4
|